Ce este eco-design-ul?
Regula de aur in eco-design: Protejeaza produsul in primul rand!
Un ambalaj bun nu transforma niciodata un produs rau intrunul bun, dar un ambalaj rau poate transforma un produs bun intrunul rau.
Eco-design-ul consta in integrarea aspectelor de mediu in faza de proiectare, luandu-se in considerare intreg ciclul de viata al produsului de la achizitionarea materiilor prime pana la eliminarea produsului.
Particula “eco” inseamna in acelasi timp economie si ecologie.
La proiectarea unui ambalaj trebuie sa se tina cont de functiile pe care acesta trebuie sa le indeplineasca precum si de ansamblul produs – ambalaj. Ambalajul joaca un rol foarte important in comercializarea produsului si din acest considerent este adesea dificil sa gasim echilibru optim intre exigentele de marketing care impun creativitate si inovatie si considerentele de mediu.
Printr-un design nou un ambalaj poate contribui atat la reinventarea unui produs cat si la reducerea impactului asupra mediului. Din punct de vedere economic in multe cazuri solutionarea unor aspecte de mediu conduc si la beneficii economice din perspectiva faptului ca gestionarea problemelor de mediu implica de regula costuri importante.
De exemplu, reducerea consumului de materii prime si a risipei in cursul procesului de fabricatie, cu un consum redus de energie constituie beneficii directe pentru producatori.
Aplicarea unei strategii de eco-design inseamna dezvoltarea de produse inovatoare cu eficienta ridicata si impact redus asupra mediului.
Si nu in ultimul rand, eco-design-ul este o abordare pro-activa pe calea spre conformitate legala, iar responsabilitatea pentru mediu conduce la crearea unei imagini pozitive si la o vizibilitate mai mare pe piata.