Prevenirea cantitativa inseamna prevenirea generarii de deseuri si are drept scop imbunatatirea raportului dintre greutatea ambalajului si greutatea continutului. In acest mod cantitatea de deseu care trebuie gestionat scade cu efecte directe asupra mediului. In stabilirea limitei minime a greutatii unui ambalaj, trebuie insa sa se tina cont de asigurarea conditiilor de siguranta, igiena si acceptabilitate pentru consumator.
Cantitatea si volumul de deseu generat nu reprezinta in toate cazurile un indicator relevant deoarece impactului asupra mediului este mult mai complex.
Prevenirea cantitativa prin reducerea excesiva a ambalajului poate avea consecinte opuse celor anticipate atat prin prisma balantei energetice cat si a impactului asociat asupra mediului.
Conform aprecierilor profesorului Günter Grundke de la Institului German pentru Ambalaje in tari in curs de dezvoltarea aproximativ 30 – 50 % din produsele ambalate se degradeaza inca inainte sa ajunga la consumatorul final in timp ce in tari industrializate acest procent este de numai 2-3%.
Impactul asupra mediului generat de deteriorarea produselor datorita ambalarii defectuoase este mult mai important fata de gestionarea unei cantitati rezonabil crescute de material de ambalare.
Informarea consumatorilor are un rol din ce in ce mai important in decizia de cumparare ceea ce conduce la necesitatea asigurarii unei suprafete disponibile pentru prezentarea atat a informatiilor impuse de diferite reglementari privind sanatatea si securitatea, dar si pentru date care pot da potentialului client si alte informatii relevante despre produs.
Masuri de reducere a greutatii ambalajelor introduse pe piata fara a se modifica design-ul ambalajului:
1. Scaderea in greutate a ambalajului primar prin cresterea caracteristicilor fizice ale materialului folosit, fabricarea sau aplicarea de tehnologii noi de ambalare, fara a schimba designul;
2. Scaderea in greutatea a ambalajului primar prin modificarea dimensiunii ambalajului primar, masura ce duce la optimizarea sistemului de ambalare prin reducerea cantitatii de ambalaj pe unitatea de produs;
3. Scaderea in greutate a ambalajului secundar prin cresterea numarului de unitati de ambalare primare;
4. Cresterea cantitatii de produs continut in ambalajul primar, fara a schimba caracteristicile ambalajului (tehnici de eliminare a golurilor);
Masuri de reducere a greutatii ambalajelor introduse pe piata prin modificari in design-ul ambalajului si/sau produsului:
5. Scaderea in greutate a ambalajului primar prin schimbari de design;
6. Folosirea recipientilor cu capacitati mai mari, ce conduce la reducerea in greutate a ambalajului pe unitate de produs;
7. Reducerea volumului de produs (produse concentrate, aranjate, demontate etc.);
8. Optimizarea paletizarii;
9. Modificarea design-ului de ambalaj pentru a afacilita o mai buna utilizarea a produsului;
Masuri de reducere a greutatii ambalajelor introduse pe piata prin reutilizarea ambalajului:
10. Inlocuirea utilizarii unice pentru ambalajele refolosibile, permitand astfel scaderea productiei de deseuri de ambalaje pe tot sistemul de ambalare (primar, secundar, tertiar);
11. Comercializarea produselor in recipiente reincarcabile, minimizand cantitatea de ambalaj necesar pentru reincarcare;
Masuri de reducere a greutatii ambalajelor introduse pe piata prin eliminarea ambalajului:
12. Vanzarea in vrac a produselor care anterior erau comercializate in pachete;
13. Eliminarea unor elemente de ambalare fara a compromite functionalitatea.